Deficitul balanţei comerciale a României (FOB/CIF) a crescut, în primele 10 luni, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2019, cu 827,5 milioane de euro, până la valoarea de 14,858 miliarde de euro, arată datele Institutului Naţional de Statistică (INS), publicate joi.
Conform statisticii oficiale, în perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2020, exporturile FOB au însumat 51,072 miliarde de euro, iar importurile CIF au ajuns la 65,930 miliarde de euro. Exporturile au coborât cu 12,2%, iar importurile au scăzut cu 8,7%, comparativ cu perioada similară din 2019.
Potrivit INS, în luna octombrie 2020, exporturile FOB au însumat 6,261 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 8,059 miliarde de euro, rezultând un deficit de 1,798 miliarde de euro. Faţă de luna octombrie 2019, exporturile din luna octombrie 2020 au scăzut cu 1,1%, iar importurile s-au redus cu 2,9%.
În perioada 1 ianuarie – 31 octombrie 2020, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (47,9% la export şi 36,9% la import) şi alte produse manufacturate (30,6% la export şi respectiv 30,4% la import).
Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în primele 10 luni a fost de 37,684 miliarde de euro la expedieri şi de 48,339 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 73,8% din total exporturi şi 73,3% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada menţionată a fost de 13,387 miliarde de euro la exporturi şi de 17,591 miliarde de euro la importuri, reprezentând 26,2% din total exporturi şi 26,7% din total importuri.
Potrivit INS, soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.