Trei barje sârbeşti care transportă 3.600 de tone de cărbune din Portul Constanţa spre Belgrad staţionează în zona kilometrului fluvial 496, în apropierea Portului Giurgiu, de peste două săptămâni de zile după ce a izbucnit un incendiu la încărcătură, iar barjele nu au mai putut înainta din cauza nivelului scăzut al Dunării.
„În urma informaţiilor apărute în spaţiul public referitoare la un incendiu izbucnit la trei barje care transportă cărbuni, pe Dunăre, Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Giurgiu este abilitat să comunice faptul că, în data de 3 iulie, pompierii giurgiuveni au fost solicitaţi prin apel 112 pentru stingerea unui incendiu produs la încărcătura unei barje ce transporta cărbuni, apel efectuat de către personalul de pe împingător. Ulterior intervenţiei, barja, alături de alte două ambarcaţiuni similare ce fac parte din acelaşi convoi, şi-a continuat deplasarea către destinaţia finală, Belgrad, însă, din cauza cotelor fluviale scăzute, a rămas să staţioneze până la identificarea unei soluţii de deplasare. Având în vederea natura încărcăturii, pe fondul temperaturilor ridicate, cărbunele s-a autoaprins, arderea având loc în fază mocnită, fără flacără”, se arată într-un comunicat de presă al ISU Giurgiu.
Potrivit sursei citate, conducerea instituţiei a purtat discuţii cu reprezentantul firmei transportatoare în ceea ce priveşte modalitatea de stingere a încărcăturii, respectiv prin inundare, fapt ce ar duce atât la degradarea încărcăturii, cât şi la posibilitatea scufundării barjelor ori apariţiei unei poluări masive pe Dunării.
Din data de 3 iulie, cele trei barje cu cărbuni staţionează în apele internaţionale, în apropierea Portului Giurgiu, la kilometrul fluvial 496, iar arderea mocnită care s-a manifestat iniţial la o barjă s-a extins şi la a doua barjă şi există posibilitatea să ajungă şi la încărcătura din a treia barjă.
„Posibilitatea soluţionării problemei constă în descărcarea conţinutului barjelor, stingerea încărcăturii şi transportul celor 3.600 de tone de cărbune (1.200 tone în fiecare barjă) prin mutarea pe patru barje pentru uşurarea încărcăturii pentru fiecare barjă. Pentru efectuarea acestei manevre este necesară utilizarea unei macarale plutitoare, iar la acest moment sunt iniţiate discuţii cu omologii bulgari pentru rezolvarea situaţiei în cel mai scurt timp”, se mai arată în comunicatul de presă.
Reprezentanţii ISU Giurgiu au menţionat faptul că această situaţie nu pune în pericol membrii echipajului, iar pompierii derulează misiuni de monitorizare şi sunt pregătiţi să acorde sprijin în orice moment, dacă situaţia o va impune.