Ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu, a declarat, marţi, că solicitarea autorităţilor străine pentru prezenţa pompierilor români, prin Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă (DSU) şi Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă (IGSU), în dispozitive preventive pentru stingerea incendiilor este o dovadă că sistemul de apărare civilă din ţara noastră funcţionează foarte bine.
„Aceste solicitări vin pentru că aţi demonstrat, în primul rând, în ţară, şi în străinătate, expertiză, capacitate de a vă asuma misiuni şi de a vi le îndeplini cu succes. V-aţi dovedit capacitatea de a salva vieţi, de a proteja comunităţi, în ţară şi în străinătate. Ea s-a acumulat pentru că în urmă cu mai mulţi ani, România a reuşit să structureze un sistem de intervenţii în situaţii de urgenţă pentru apărare civilă, un sistem coerent, un sistem integrat. Un sistem din care fac parte mai multe profesii, mai multe specialităţi”, a spus Predoiu, cu ocazia plecării în Grecia a unui contingent de pompieri salvatori.
Predoiu a arătat că aceste misiuni se desfăşoară în cadrul Mecanismului European pentru Protecţie Civilă, cu finanţare europeană, iar MAI, prin DSU – IGSU, este solicitat pentru a patra oară consecutiv să pre-poziţioneze un număr de pompieri salvatori în Grecia.
„Zilnic sunt vieţi salvate de acest sistem, pentru că el a fost astfel organizat, pentru că el funcţionează în acest fel. Solicitările care vin din străinătate sunt cel mai bun răspuns pentru cei care îşi mai pun, poate, întrebări legate de coerenţa şi eficienţa sistemului, de expertiza dumneavoastră. Dumneavoastră sunteţi un argument imbatabil cu privire la oricine ar dori să destructureze acest sistem”, a mai declarat Predoiu.
În perioada 1 august – 15 septembrie, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin IGSU, participă cu modulul naţional specializat de stins incendii de pădure la programul de pre-poziţionare, organizat de Direcţia Generală Protecţie Civilă Europeană şi Operaţiuni de Ajutor Umanitar – DG ECHO, în vederea consolidării rezilienţei autorităţilor elene în gestionarea acestui tip de risc.
Primul contingent, care însumează 40 de pompieri şi opt mijloace tehnice (trei autospeciale de stingere a incendiilor de pădure de 3.000 l, o cisternă de 30.000 l, o autospecială de stingere de capacitate mare de 10.000 l, un microbuz, două autospeciale de primă intervenţie şi comandă), a început deplasarea, marţi, pe ruta Ciolpani – Giurgiu – Ruse – Sofia – Kulata – Salonic – Nea Makri (oraş situat la est de Atena).
Schimbarea efectivelor se va realiza în zilele de 16 şi 31 august, urmând ca alte două serii a câte 40 de pompieri fiecare să înlocuiască personalul de lângă Atena.
Suplimentarea tehnicii şi a personalului de intervenţie va fi realizată în funcţie de dinamica situaţiilor înregistrate în teren, la solicitarea autorităţilor elene, prin Mecanismul European de Protecţie Civilă.
Toate autospecialele de stingere vor fi echipate cu motopompe transportabile şi cu un rucsac de prim ajutor, iar fiecare pompier va beneficia de echipament individual de protecţie, inclusiv un aparat cu aer comprimat şi o butelie de rezervă.
Scopul programului vizează reducerea timpului de răspuns în cazul producerii incendiilor de pădure, eficientizarea activităţii de pregătire a modulelor de intervenţie aparţinând statelor membre, precum şi îmbunătăţirea interoperabilităţii între forţele participante.
Activarea şi operaţionalizarea modulului specializat de stins incendii de pădure se realizează pentru executarea misiunilor specifice de monitorizare şi stingere a focarelor de pe teritoriul Greciei, în locaţiile stabilite de partenerii eleni.